Ondernemen per spoor; Centraal station Den Haag!

14 juni 2021

Ondernemen per spoor; Centraal station Den Haag!


Den Haag Centraal is met twaalf sporen het grootste kopstation van Nederland. Waar dagelijks duizenden mensen hun reis voorzetten. Het werd geopend in 1973 net naast het oude station Den haag Staatsspoor. Daarvan is het de opvolger, maar het biedt verbindingen in meer richtingen dan het oude station. Ondanks de naam is het geen centraal station geweest in de zin dat het het enige belangrijke station was voor de stad. Station Den Haag Hollands Spoor biedt meer verbindingen richting Rotterdam, Dordrecht en Vlissingen. Bovendien vertrekken alleen vanaf het station HS de internationale treinen naar Brussel. Tot 1996 had Den Haag Centraal (in tegenstelling tot Den Haag HS) geen rechtstreekse intercity-verbinding met station Amsterdam Centraal.

Den Haag Centraal is het begin- en eindpunt van alle treinen die er komen. Doorgaande treinen komen er niet. Treinen tussen Amsterdam en Rotterdam via Den Haag, waaronder die van het nachtnet, stoppen op station Den Haag. Sinds 29 mei 2000 wordt het station door NS niet meer aangeduid als Den Haag CS, maar als Den Haag Centraal.

Veel grote steden hebben één groot centraal treinstation en soms een aantal kleine stations, maar Den Haag heeft er dus twee. De stations staan ook nog eens niet ver van elkaar. In 1839 zag de stad er wel een beetje anders uit. De grond waar nu station Hollands Spoor op staat was eigenlijk van Rijswijk. Daarbij was het een weilandgebied met in de buurt alleen een kachelfabriek. Er was dus weinig te beleven. Rijswijk had niet genoeg mensen om de politietoezicht op het station te verzorgen en daarbij ligt het een half uur van het centrum vandaan. Rijswijk heeft dus de grond afgestaan aan Den Haag. Na veel onderhandelen en zakelijke transacties werd in 1843 Hollands Spoor geopend. Daarmee is het station het oudste station van Den Haag. De Naam is afkomstig van de Hollandsche IJzeren Spoorweg Maatschappij (HSM).

Centraal Station
Een concurrent, de Nederlandsche Rhijnspoorweg Maatschappij (NRS), was ook druk bezig met het leggen van spoorlijnen. In 1870 hebben zij onder andere de spoorlijn Gouda- Den Haag aangelegd en daarvoor werd het tweede station van Den Haag gebouwd het Rhijnspoorstation. Dat station is in eerste instantie niet gebouwd als kopstation, zoals wij het nu kennen. Er waren namelijk plannen om de lijn door te trekken naar Scheveningen. Dat is uiteindelijk niet gebeurd. Maar in 1879 werd wel de eerste stoomtramlijn aangelegd. En je raadt het al; die ging van Den Haag naar Scheveningen. (Later, vanaf 1908, was er wel een trein die naar Scheveningen reed. De Hofpleinlijn bracht reizigers van Rotterdam via Hollands Spoor naar Scheveningen. Deze lijn werd in 1953 gesloten.) 20 jaar later werd de NRS overgenomen door de Nederlandse staat waardoor het station de naam Staatsspoor kreeg. In de jaren 70 van de vorige eeuw werd naast dat station, centraal in de stad, een nieuw station gebouwd dat van de NS de naam Den Haag Centraal kreeg. Met twaalf sporen is dit station het grootste kopstation van Nederland.

Verbinding tussen de stations
Er was toen nog geen verbinding tussen de beide stations. Reizigers konden met een omnibuslijn tussen de stations reizen of natuurlijk lopen. In 1871 werd er een spoorverbinding tussen de stations geopend. Dit was de eerste verbinding tussen de spoorwegnetten van de concurrenten NRS en HSM. In eerste instantie werd dit spoor alleen gebruikt voor goederenvervoer en het uitwisselen van materiaal. De twee Haagse stations zorgen regelmatig voor onduidelijkheid bij treinreizigers. Doorgaande treinen tussen Amsterdam en Rotterdam komen alleen langs Hollands Spoor en niet Centraal Station. De treinen van en naar Leiden en Amsterdam die in Den Haag beginnen of eindigen komen wel bij Centraal Station en niet langs Hollands Spoor.

Verbouwing Den Haag Centraal
Den Haag Centraal werd in de jaren 2010 ook nog fors verbouwd. Dat was noodzakelijk vanwege de komst van RandstadRail maar vooral omdat het aantal reizigers was toegenomen tot ongeveer 250.000 per dag. Dit project Den Haag Nieuw Centraal was onderdeel van het project Den Haag Nieuw Centrum. Het station kreeg vier gelijkwaardige ingangen en een transparant uiterlijk. De opvallende dakconstructie (ongeveer 120 bij 100 meter en 22 meter hoog) is opgetrokken van glas en staal. In de hal is veel ruimte voor winkels en restaurants. Het oude winkel- en kantorencomplex Babylon naast het station is verbouwd tot New Babylon. Den Haag is een van de Nieuwe Sleutelprojecten (NSP's) van het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, samen met Amsterdam Zuid, Arnhem Centraal, Breda, Rotterdam Centraal en Utrecht Centraal. Mede vanwege de aansluiting op de HSL-Zuid investeert het ministerie extra in deze stations omdat ze beschouwd worden als visitekaartjes van Nederland voor de internationale treinreiziger. Ook in de directe omgeving van het station wordt, mede daarom, flink gebouwd. Naast bouwer ProRail zijn de NS en de gemeente Den Haag partners bij de realisatie van het project.

Leuk weetje
Den Haag Centraal werd door het NS-personeel de sjoelbak genoemd. De sporen liepen dood onder een overkapping en vanuit de cabine van de treinmachinist zag het station er dus als een sjoelbak uit.

Kantoorgebouwen rondom centraal station Den Haag voor de verhuur
- Tribes Den Haag
- Regus Den Haag
Gardens Business Centre New Babylon
- The Bridge
- De Haagsche Zwaan

Ook uw kantoorgebouw in deze lijst? Mail dan naar info@huurbieding.nl.

Ondernemen per spoor van centraal station naar centraal station
Station Amersfoort Centraal
- Station Amsterdam Centraal
- Station Arnhem Centraal
- Station Den Haag Centraal
- Station Eindhoven Centraal
Station Leiden Centraal
Station Rotterdam Centraal
- Station Utrecht Centraal

Locatie
Den Haag centraal station is gelegen in het centrum van Den Haag, Zuid Holland.

Terug naar het nieuws overzicht