Ondernemen per spoor; Centraal station Eindhoven!

12 juli 2021

Ondernemen per spoor; Centraal station Eindhoven!


Men zegt dat het een typisch voorbeeld is van Brabantse bescheidenheid; de toevoeging van het woord ‘centraal’ aan Eindhoven Centraal Station, dat eerder dan 2020 nog niet heeft plaatsgevonden. Eerst een stukje geschiedenis over dit mooie station in het zuiden van Nederland.

Ontstaan van het station
Het station van Eindhoven werd geopend op 1 juli 1866. Het stond indertijd op Woensels grondgebied. Het huidige stationsgebouw werd gebouwd in 1956 naar een ontwerp van architect Koen van der Gaast. Er is vaak beweerd dat het gelijkenissen vertoont met een Philips-radio uit die tijd, maar zo'n radio heeft nooit bestaan en het zou ook niet passen binnen de functionalistische opvattingen van Van der Gaast. In zijn visie moest het station ten opzichte van de andere vervoermiddelen een opvallende plaats innemen. Niet de menselijke maat, maar de stedelijke ruimte gaf de doorslag bij de maatvoering. Ook mocht in zijn visie het station geen verblijfsfunctie hebben, het was enkel bedoeld als doorgangsruimte: het overstappen van het ene vervoermiddel op het andere.

Twee stationsgebouwen
Voor het huidige station zijn er twee stationsgebouwen geweest. Van 1864 tot 1912 heeft een gebouw type SS derde klasse dienstgedaan. Van 1912 tot 1956 stond er een stationsgebouw, uitgevoerd in strakke lijnen en sober van uiterlijk. Het is gesloopt nadat de sporen circa 150 m naar het noorden waren verlegd.

In 1991 kreeg station Eindhoven een tweede, extra, stationsgebouw aan de noordzijde, aan busstation Neckerspoel, het eerste dynamische busstation in Nederland. De bovenverdiepingen zijn in gebruik als kantoor. Net als bij veel andere stations uit de tweede helft van de jaren '80 lag bij de inrichting het accent op de kleur blauw. Het interieur is in 2017 gerenoveerd, zodat het dezelfde stijl heeft gekregen als de rest van het vernieuwde station.

Rijksmonument
Per 1 januari 2008 kreeg het station, samen met 100 andere bouwwerken uit de periode van de wederopbouw, de status van Rijksmonument. Het dak boven de perrons wordt op zijn plaats gehouden door onderdelen van een baileybrug. Met meer dan 90.000 passanten per dag was de capaciteit van de 8 meter brede oude stationstunnel ontoereikend. Ook ontbraken moderne voorzieningen zoals liften om de perrons te bereiken en waren de roltrappen enkel in de omhooggaande richting te gebruiken om naar de bovengelegen perrons te komen. Om de stationstunnel te bereiken moest men gebruik maken van een trap.

Extra verbouwingen
In 2013 werd begonnen met de bouw van de nieuwe stationstunnel en gelijktijdig werden er roltrappen in beide richtingen en liften geïnstalleerd. Tijdens de bouw van de nieuwe, 34 meter brede, tunnel bleef de oude tunnel open waardoor reizigers geen overlast ondervonden van de werkzaamheden. Ook werd een tijdelijk perron aangelegd aan het oude postspoor (spoor 34), buiten de stationsoverkapping aan de stadszijde. De nieuwe stationstunnel werd eind 2015 in gebruik genomen en eind 2016 volledig geopend. In maart 2018 werd het volledige project met beide stationstunnels, een vernieuwde hal aan de noordzijde en een complete renovatie van het monumentale stationsgebouw van Koen van der Gaast, inclusief stationshal en -restauratie, afgerond. De totale kosten van de verbouwing kwamen neer op 70 miljoen euro!

Eindhoven Centraal officieel
Sinds januari 2020 is met het aanzetten van de letters ‘Eindhoven Centraal’ officieel de nieuwe benaming van het station in gebruik genomen. Eigenlijk ging de nieuwe benaming in bij de start van de nieuwe dienstregeling in 15 december 2019. Toen werden de blauwe borden op de perrons al vervangen door ‘Eindhoven Centraal’.

Eindhoven heeft eindelijk het station dat past bij een stad met een internationale uitstraling, zo werd door alle bij de bouw betrokken partijen benadrukt. De komende jaren gaat ook het plein voor het station, de verbinding met de binnenstad, op de schop. District-E zoals het gaat heten. Met drie enorme woontorens en een grote ondergrondse fietsenkelder. De gemeente wil in de toekomst ook graag een extra ingang voor het station ter hoogte van de Dommel. Vooral voor een betere verbinding met de Technische Universiteit.

Het nieuwe station heeft ook een geheel nieuw aanbod aan winkels en horeca. In de passage kunnen reizigers behalve voor een kop koffie en een broodje ook terecht voor een hele nieuwe outfit. Bij Sissy Boy en Villa kan er als de treinvertraging heeft uitgebreid gewinkeld worden.

Symbool voor de groei van de stad
De opwaardering tot ‘Eindhoven Centraal’ staat voor Eindhoven symbool voor de groei van de stad. Het gebied rondom het station staat voor een enorme transformatie. In 25 jaar tijd wordt dit huidige kantorengebied omgevormd tot een aantrekkelijk en klimaatbestendig woon-, werk- en verblijfgebied voor 20.000 inwoners. Dat doet de gemeente samen met de provincie Noord Brabant en het Rijk. Dit nieuwe deel van de stad wordt de poort naar de Brainport regio en het NS-station speelt hierin een cruciale rol. Als OV-knooppunt is het de ambitie om de Randstad met Düsseldorf te verbinden en vanuit hier worden de verschillende High Tech campussen met elkaar verbonden. Over een paar jaar komen er twee fietsenstallingen voor meer dan 10.000 fietsen.

Kantoorgebouwen rondom centraal station Eindhoven voor de verhuur
- Philips Stadion
Welkin & Meraki, Emmasingel
- Hofstraat 165 - 203, Eindhoven
- Kantoorgebouw The Core Eindhoven
- Regus Eindhoven
- Kennedy Busines Center
- Regus Eindhoven 2.0
- De Schimmelt
-
 Kantoorgebouw Frits
- Igluu

Ook uw kantoorgebouw in deze lijst? Mail dan naar info@huurbieding.nl.

Ondernemen per spoor van centraal station naar centraal station
Station Amersfoort Centraal
Station Amsterdam Centraal
Station Arnhem Centraal
- Station Den Haag Centraal
- Station Eindhoven Centraal
Station Leiden Centraal
Station Rotterdam Centraal
- Station Utrecht Centraal

Locatie
Eindhoven centraal station is gelegen in Eindhoven, Noord  - Brabant.


Terug naar het nieuws overzicht