Ondernemen per spoor; Centraal station Utrecht!

13 juli 2021

Ondernemen per spoor; Centraal station Utrecht!


Utrecht Centraal, het hart van het spoornetwerk in Nederland. Ook wel de toegangspoort van de stad. In 2016 is de opening gevierd van het nieuwe station. En in 2016 bestond het zelfs 175 jaar! Utrecht mag zo’n 250.000 mensen verwelkomen en in 2030 geschat op 100 miljoen reizigers.

Ontstaan van het station
In het begin van de spoorgeschiedenis kende Utrecht twee stations. Het eerste is geopend in 1843 door de Nederlandse RhijnSpoorweg Maatschappij en bood een treinverbinding naar Amsterdam en Arnhem. In 1863 kwam daar een buurtstation, gebouwd door de Nederlandsche Centraal Spoorweg Maatschappij bij, met treinen naar Amersfoort, Baarn en Zeist. Deze twee stations waren van elkaar gescheiden door de Leidse Rijn. Een loopbrug verbond de beide stations.

In 1870 werd de door de Staat der Nederlanden aangelegde spoorlijn naar ’s-Hertogenbosch geopend.  De staat en de NRS konden geen overeenstemming bereiken over een gezamenlijk gebruik van het NRS-station. De staat bouwde daarom een eigen station, station Utrecht StaatsSpoor, 750 meter ten zuiden van het NRS-station. Aan de oostkant van het centrum bouwde de Hollandse IJzeren Spoorweg Maatschappij 1874 het Maliebaanstation.

Van al deze stations was het NRS-station het meest gunstig gelegen. In 1874 werd Utrecht SS alweer gesloten. Vanaf 1901 reden de treinen vanuit Hilversum door vanuit Lunetten naar het NRS-station. In 1921 kwam er een verbinding tussen Hilversum en het buurtstation.

Meer en meer treinen uit Hilversum reden naar het buurtstation, in 1939 resulteerde dit in het sluiten van het Maliebaanstation. Ondertussen werd het NRS-station in 1909 omgedoopt in “Centraal Station”. Na een uitbreiding van de capaciteit van het Centraal Station, werd het buurtstation in 1937 overbodig. Met de bouw van de Leidseveertunnel, die werd voltooid in 1940, konden de buurtsporen worden doorgetrokken en werden er vier kopsporen aangelegd direct naast het stationsgebouw.

De verwachtingen zijn er dat er dagelijks in 2025 zo'n 360.000 mensen Utrecht Centraal passeren. Om dit aantal bezoekers en reizigers te kunnen verwelkomen is een prachtig nieuw stationscomplex gebouwd.

 Groots stationsgebouw
Het stationsgebouw staat vrij, groot en uitnodigend over de sporen heen. Markant en met een no-nonsense structuur. Met duidelijke toegangen naar de sporen, het busstation, taxi’s en trams, als ook naar de fietsenstallingen. Zowel aan Jaarbeurszijde (de toegang bij het stadskantoor) als aan centrumzijde (Hoog Catharijne) bereiken reizigers het station via een voorplein. Voor de aansluiting met winkelcentrum Hoog Catharijne steken bezoekers het plein onder het bollendak over.

Buiten langs de vernieuwde stationshal loopt een promenade van zo’n 300 meter over de sporen, de stationspassage. Deze passage met winkels verbindt het Stadsplateau met het Stationsplein. Een verkorte route naar de stad met een mooi zicht over de sporen. Een paar feitjes op een rij: De stationshal is 300 meter lang en 18 meter hoog, er zijn 52 winkels op het station encentraal station van Utrecht verwerkt evenveel reizigers als Schiphol: 57 miljoen per jaar.

Architectuur
Architectenbureau Benthem Crouwel heeft het station een opvallend golvend dak gegeven. Daarnaast beschikt het station over een hoge glazen gevel. Vanuit het station is er daardoor uitzicht op de sporen. Het interieur heeft klasse. De aandacht en kleur in het station komt van de bezoekers, reizigers en hun bezigheden. De royale entrees bieden iedereen een hartelijk welkom.

Utrecht Centraal is de plek waar trein, bus en tram naadloos op elkaar aansluiten. Het openbaar vervoer in Utrecht krijgt er een tramverbinding naar Universiteitscentrum De Uithof bij en het aantal vrije busbanen van en naar Utrecht Centraal wordt uitgebreid, met name aan de westkant van de stad.

De stationshal is overzichtelijk opgebouwd. Op vaste plekken zijn trappen en liften en aan de twee lange zijden van de stationshal bevinden zich de winkels, restaurants en services. Op de eerste verdieping bevindt zich horeca en een vergadercentrum, evenals de bagagekluizen. Via de stationspassage buitenom, is een rechtstreekse verbinding van het centrum naar de Jaarbeurs. Waar ook jaarlijks vele bezoekers komen.

Leuk weetje
De allereerste spoorlijn in Nederland werd geopend op 20 september 1839. De lijn liep van Amsterdam naar Haarlem en werd aangelegd door de Hollandsche IJzeren Spoorweg-Maatschappij. Brengt de trein je nu in een kwartiertje van de hoofdstad naar Haarlem, in 1839 deed stoomlocomotief De Arend naar 25 minuten over.

Je zou denken dat iedereen stond te springen om voortaan met de trein te gaan, maar niets is minder waar. De trein ging veel te hard en maakte veel te veel lawaai, vonden de meeste mensen. Toch werd in 1843 een tweede spoorlijn aangelegd in Nederland: de Rhijnspoorweg. Deze liep van Amsterdam naar Utrecht.

Het eerste treinstation in Utrecht lag op de plek waar je nu nog steeds het Centraal Station vindt. Heel wat jaren later, in 1874, kreeg Utrecht een tweede spoorverbinding met de hoofdstad. Speciaal voor deze Oosterspoorweg werd het Maliebaanstation geopend. Je vindt er nu het Spoorwegmuseum.

Kantoorgebouwen rondom centraal station Utrecht voor de verhuur
-
Nicolaas Beetstraat 216-222, Utrecht
-
Tribes Utrecht Centraal Station
-
Daalsesingel 51-71, Utrecht
-
Hoog Catharijne
- World Trade Center Utrecht
- Kantoorgebouw Sypesteyn Utrecht

Ook uw kantoorgebouw in deze lijst? Mail dan naar info@huurbieding.nl.

Ondernemen per spoor van centraal station naar centraal station
Station Amersfoort Centraal
Station Amsterdam Centraal
Station Arnhem Centraal
- Station Den Haag Centraal
- Station Eindhoven Centraal
Station Leiden Centraal
Station Rotterdam Centraal
- Station Utrecht Centraal

Locatie
Utrecht centraal station is gelegen in Utrecht, provincie Utrecht.

 


Terug naar het nieuws overzicht