Ondernemen per spoor; Centraal station Leiden!

14 juni 2021

Ondernemen per spoor; Centraal station Leiden!


Station Leiden Centraal is het grootste spoorwegstation in de Nederlandse stad Leiden, provincie Zuid-Holland. Leiden heeft daarnaast twee andere spoorwegstations: aan de zuidoostelijke kant van de stad ligt station Leiden Lammenschans en aan de zuidwestelijke kant, op de grens van de gemeenten Leiden en Voorschoten, ligt station De Vink. Het eerste station Leiden werd geopend op 15 juni 1843 aan de Oude Lijn, de eerste spoorlijn van de HIJSM. Het oorspronkelijke stationsgebouw werd in 1879 vervangen door een nieuw gebouw van Dirk Margadant. Omdat er enig oponthoud was in het doortrekken van de lijn vanaf de spoorbrug over de Haarlemmertrekvaart in 1842, werd er een provisorisch station aangelegd aan de oostzijde van de spoorbrug. Hier vertrok op 17 augustus 1842 de eerste trein van Leiden naar Amsterdam.

Ontwerp H.G.J. Schelling
In 1955, toen de spoorlijn omhoog werd gebracht, werd het station van Margadant vervangen door een ander gebouw, ontworpen door H.G.J. Schelling. Het werd gekenmerkt door een grijze betonnen bouw, die in die jaren ook werd toegepast bij de stations van Arnhem, Enschede, Hengelo en Zutphen. Er waren veel pilaren in de hal en de gangen. Via een trap kon de hoofduitgang bereikt worden. Voor het doorgaande autoverkeer, dat direct voor het station langs reed, werd in de vroege jaren negentig een tunnel aangelegd. In 1975 werd de rol van station Leiden als overstapstation groter: reizigers moesten in Leiden voortaan een keus maken of ze, zoals voorheen, naar Station Den Haag HS wilden reizen of naar Station Den Haag Centraal (toentertijd heette het Den Haag CS), waarbij eventueel in Leiden overstapt moest worden. Tegen het einde van de 20e eeuw waren er twee grote spoorweguitbreidingen rond Leiden waaronder de Schiphollijn. Na de komst van de Schiphollijn werd het station van Schelling te klein voor het steeds groeiende aantal reizigers, vooral de hal en de tunnel naar de perrons. Het huidige stationsgebouw van architect Harry Reijnders is het vierde en werd in 1996 opgeleverd.

Verbouwing binnenkant
Aanvankelijk werd bij de hoofdingang een grote, aparte ruimte voor de kaartverkoop geopend. Met de komst van de kaartautomaten in de stationshal blijkt deze ruimte, die door het hoge plafond maar moeilijk te verwarmen was, grotendeels overbodig. De vloer van het station bestond oorspronkelijk uit wit en lichtblauw gekleurde tegels. Hoewel deze vloer een lichte aanblik gaf, bleken de eerste problemen al snel: bij nat weer werd de tegelvloer snel glad. In het voorjaar van 2009 kwam er een nieuwe vloer, bestaande uit de standaard grijze vloertegels, zoals die tegenwoordig gebruikt worden bij vervanging van vloeren of nieuwbouw van stations. Aan de voorzijde (centrumzijde) van het station bevinden zich een busstation en de taxibrug met daaronder een verdiepte fietsenstalling. Het doorgaande autoverkeer wordt hier onderlangs geleid in de in 1997 geopende Stationspleintunnel. Aan de achterzijde (zeezijde) is een verdiepte (gratis) bewaakte fietsenstalling met ruimte voor ruim 2000 fietsen.

Missende sporen
Is het je weleens opgevallen dat er een aantal sporen missen op Leiden Centraal? Zo is er geen spoor 3 en ontbreken ook de sporen 6, 7 en 10 Het station bestaat uit een perron met twee kopsporen (1 en 2), twee eilandperrons (4, 5, 8 en 9) en – nu komt het – vier niet-perronsporen (3, 6, 7 en 10). Deze vier sporen zijn bedoeld voor treinen die niet stoppen bij Leiden Centraal zoals bijvoorbeeld internationale treinen. De sporen zijn er dus wel, maar er zijn geen bijhorende perrons. Het kop-perron is in de loop van de jaren 1970 gebouwd: treinen naar Alpen aan de Rijn en Utrecht hoefden daarna geen gebruik meer te maken van de eilandperrons zodat daar ruimte beschikbaar kwam voor treinen vanuit het toen nieuwe Den Haag Centraal en later ook naar Schiphol. Het eilandperron aan de zeezijde werd met de verbouwing van 1996 in westelijke richting opgeschoven. Daardoor kwam er ruimte om het doorgaande midden-spoor te verdubbelen tot de sporen 6 en 7, zodat internationale treinen zoals de Thalys en de Beneluxtrein die sinds 1998 hier niet meer stopte, konden passeren.

Naam Centraal gekregen
Toen het nieuwe station werd geopend beweerde de gemeente dat haar station, in reizigersaantallen het vijfde van Nederland, recht had op de aanduiding Centraal Station. NS besloot toen de vijf stations met de grootste reizigersaantallen (minstends 50.000 in- en uitstappers per dag) (Amsterdam CS, Utrecht CS, Den Haag CS, Rotterdam CS en Leiden) de toevoeging 'Centraal' te geven. In 1997 werd het station Leiden Centraal gedoopt, de rest volgde op 29 mei 2000. Op Leiden Centraal kun je terecht voor een hapje en drankje of een andere boodschap. Zo zijn er een aantal voorzieningen, die eigenlijk ook terug te zien zijn op de andere Centraal Stations. Denk aan: Hema, Rituals, Etos, Sissy-Boy, AH to go, Burger King en Starbucks.

Kantoorgebouwen rondom centraal station Leiden voor de verhuur
Crown Business Center Keypoint
- Regus Leiden Bio Science Park
- Bargelaan 24, Leiden
- Schipholweg 55-89, Leiden

Ook uw kantoorgebouw in deze lijst? Mail dan naar info@huurbieding.nl.

Ondernemen per spoor van centraal station naar centraal station
Station Amersfoort Centraal
- Station Amsterdam Centraal
- Station Arnhem Centraal
- Station Den Haag Centraal
- Station Eindhoven Centraal
Station Leiden Centraal
- Station Rotterdam Centraal
- Station Utrecht Centraal

Locatie
Leiden centraal station is gelegen in het centrum van Leiden, Zuid Holland.



Terug naar het nieuws overzicht