Ondernemen per spoor; Centraal station Rotterdam!

1 juni 2021

Ondernemen per spoor; Centraal station Rotterdam!


Rotterdam Centraal; een station waar je vast eens gebruik van hebt gemaakt. Het grootste treinstation van de stad Rotterdam en (opnieuw) gebouwd in 2014 door architectenbureaus Benthem Crouwel en West 8. Elke dag reizen meer dan 100.000 passagiers van en naar Rotterdam via het Centraal Station. Op Rotterdam Centraal Station zijn belangrijke vervoersdiensten beschikbaar zoals de trein, metro, tram, bus, lightrail en taxi. Bovendien is het Rotterdam Centraal Station ook verbonden met de hogesnelheidstrein. Dit betekent dat je in een mum van tijd naar Amsterdam, Schiphol, Antwerpen, Brussel of Parijs kunt reizen!

Geschiedenis:
Voor de Tweede Wereldoorlog had Rotterdam nog geen centraal station. In plaats daarvan waren er vier stations in en rond het stadscentrum. Rotterdam Delftsche Poort, Rotterdam Beurs, Rotterdam Maas and Rotterdam Hofplein. Station Delftsche Poort raakte zwaar beschadigd door het bombardement in de Rotterdam Blitz. Het station is herbouwd ten westen van de plaats. Vervolgens ontwierp de architect Sybold van Ravesteyn een nieuw station dat is voltooid in 1957. Het nieuwe station werd uiteindelijk erg populair. Later in 1953 werd het Maasstation gesloten en in 2010 werd het ook Hofplein gesloten. Zelfs het oorspronkelijke stationsgebouw uit 1957 werd echter in 2007 gesloten. Het jaar daarna is het station helemaal afgebroken met als doel plaats te maken voor een groter station. Het nieuwe station is voltooid en geopend in 2014.

In 2004 begon een volledige reconstructie van het station en zijn omgeving. Dit was om met het toenemende aantal treinen om te gaan en om de RandstadRail tegemoet te komen. Het bestaande station was te klein om het groeiende aantal passagiers te verwerken. De architecten die in 2014 hun ontwerpen mochten uitvoeren hebben het station herontwikkeld om de belangrijke rol van het transportknooppunt te vertegenwoordigen.Niet alleen binnen de stad, maar ook als onderdeel van het Europese spoorwegnet. Daarom is het nieuwe station groter en ordelijker dan het eerste. Het heeft ook een meer internationaal gevoel, omdat het een mooie aanvulling is op de gewaagde ambities van Rotterdam voor stadsontwikkeling en -vernieuwing. Het stationsgebouw werd ontworpen door Team CS; een samenwerking tussen Benthem Crouwel Architekten, MVSA Meyer en Van Schooten Architecten en West 8 Urban Design & Landscape Architecture. Het markante gebouw van Sybold van Ravesteyn uit 1954 werd hiermee vervangen. Een aantal elementen uit het ontwerp van deze architect keerden terug in het nieuwe station: twee typerende granieten beeldhouwwerken werden boven de toegang tot de fietstunnel geplaatst, de stationsklok en de letters 'Centraal Station' kregen een plekje in de gevel van het nieuwe stationsgebouw. Bovendien is de duurzaamheid van het milieu ook overwogen in dit project met 130.000 zonnecellen, geplaatst op 10.000 m² van het dak van 28.000 m² (een van de grootste zonne-dakprojecten in Europa). Dit vermindert de CO2-uitstoot van het gebouw met 8%.

Mooiste station van Nederland
De NS hield recent een verkiezing voor ‘Het mooiste station van Nederland’. Het hoofdstation van Groningen (dat heet als enige in Nederland zo) is uitgeroepen tot winnaar. En Rotterdam Centraal? Die werd derde, want Valkenburg mocht er met de tweede prijs vandoor.

Missende perrons
Is het je wel eens opgevallen dat er een aantal perrons mist op Rotterdam Centraal? Van spoor 5 en 10 is ‘geen spoor’ te bekennen en ook spoor 1 is ineens spoorloos verdwenen. Wat blijkt? Via ProRail werd verteld dat het allemaal logischer is dan het lijkt. Het zit zo: perrons krijgen de nummers van de sporen waar ze aan liggen. Alle sporen hebben dus een eigen nummer, maar niet alle sporen liggen aan een perron. Spoor 5 en 10 bestaan dus wel, maar liggen niet aan een perron. Het zijn van die sporen waarop je wel eens goederentreinen voorbij ziet denderen. Het ontbreken van spoor 1 heeft een andere afkomst. Voor de komst van de Eurostar naar Londen moest perron 1 verbreed worden, dat ging dus ten koste van spoor 1.

Voorzieningen
Er is een gezamenlijke servicewinkel van de NS en de RET geopend. Er bevinden zich in de reizigerspassage onder meer twee AH to go’s, een HEMA, een La Place, een Dudok en twee vestigingen van Starbucks. En er is ook een "Stationshuiskamer".

Kantoorgebouwen rondom centraal station Rotterdam voor de verhuur
- Rotterdam centraal station Regus
- Delftse Poort 
Millennium Toren
- Premier Offices 
- Premier Offices Business center
- Groot Handelsgebouw
- W200

Ook uw kantoorgebouw in deze lijst? Mail dan naar info@huurbieding.nl.

Ondernemen per spoor van centraal station naar centraal station
- Station Amersfoort Centraal
- Station Amsterdam Centraal
- Station Arnhem Centraal
- Station Den Haag Centraal
- Station Eindhoven Centraal
- Station Leiden Centraal
- Station Rotterdam Centraal
- Station Utrecht Centraal

Locatie
Rotterdam centraal station is gelegen in het centrum van Rotterdam, Zuid Holland.

 

Terug naar het nieuws overzicht