HuurBieding interview Telegraaf

16 oktober 2012

HuurBieding interview Telegraaf

http://www.telegraaf.nl/mijnbedrijf/startervandeweek/13080747/__Bieden_op_lege_bedrijfsruimten__.html

Ondernemer Kees Jan Verplanke (21) bedacht een manier om de leegstand van onroerend goed tegen te gaan. Tegelijkertijd bedient hij hiermee ondernemers die een prijs kunnen aangeven die past bij hun portemonnee. Twee vliegen in een klap.

 

Verplanke, die al enige tijd werkzaam was binnen de projectontwikkeling, bedacht anderhalf jaar geleden het concept van zijn onderneming Huurbieding.nl. Destijds nog met een compagnon, maar toen deze weer ging studeren bleef de jonge ondernemer alleen achter het roer staan. Inmiddels heeft hij wel enkele werknemers in dienst. ,,Ik heb dit bedacht toen ik merkte hoeveel leegstand er eigenlijk is en wilde daarom vastgoedondernemers hun panden op een nieuwe alternatieve manier laten aanbieden. Ook wilde ik de drempel voor ondernemers verlagen om te gaan huren. Zij kunnen namelijk bieden op de ruimtes", legt Verplanke uit.

De ondernemer gaat op zoek naar eigenaren van panden die al lange tijd leeg staan, hierbij kan gedacht worden aan kantoor-, bedrijf- en winkelruimtes. Deze eigenaren kunnen hem uiteraard ook zelf benaderen. Verplanke biedt deze ruimtes vervolgens aan op Huurbieding.nl. ,,Vervolgens komt er een startende ondernemer kijken met bijvoorbeeld een startbudget van maximaal €700,- per maand voor een bepaalde ruimte. Het kan zijn dat een vastgoedeigenaar eigenlijk €1200,- voor deze ruimte zou vragen, maar leegstand natuurlijk erger vindt dan een lagere prijs. De potentiële huurder biedt geheel vrijblijvend op de ruimte en de bezitter kan er dan voor kiezen om in gesprek te gaan", geeft Verplanke als voorbeeld.

Het verdienmodel ligt bij de vastgoedbezitters. Wie een ruimte aan wil bieden op de site moet een pakket kopen waarmee hun pand of ruimte actief wordt gepromoot. Zij kunnen hierbij kiezen uit een internetpakket of een mediapakket. In beide gevallen wordt er op internet reclame gemaakt en bij het mediapakket hoort ook een advertentie in een regionale krant of nieuwsblad en een verspreiding van flyers.

De zaken gaan goed voor Verplanke en zijn bedrijf groeit dan ook enorm. ,,We zitten op zo'n vijf biedingen per week. Na een bieding hebben de bieder en de verhuurder contact. Het gaat erom dat mensen met elkaar aan tafel gaan zitten. Soms wordt er bijvoorbeeld afgesproken dat de eerste jaren een lager maandtarief voor een ruimte kan worden betaald en dat dit wordt uitgebouwd naar de normale vraagprijs. Elke aanbieder pakt dat anders op."

Verplanke hoopt de komende tijd veel vastgoedeigenaren te bereiken, maar ook potentiële huurders. ,,Veel mensen kennen de site nog niet en ik hoop dat daar verandering in komt. Er staat gewoon zo ontzettend veel vastgoed leeg, dit is wel een goed alternatief om je pand weer sneller te verhuren."

 


Terug naar het nieuws overzicht